Fabrício Benevenuto de Souza


Bolsa de Produtividade CNPq: 2

Áreas de Pesquisa:
Formação Acadêmica:

Doutor, UFMG, Brasil, 2010

Sala: 7317
Ramal: 7598
fabricio@dcc.ufmg.br

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Informações resumidas do Currículo Lattes

Currículo Lattes atualizado em 21/05/2021

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6875-6259

Nome em citações bibliográficas: BENEVENUTO, F.;Benevenuto, Fabrício;BENEVENUTO, FABRICIO


Projetos de pesquisa em andamento

2018 a AtualAbordagens Tecnológicas para Conter Desinformação em Rede Sociais
As eleições americanas de 2016 colocaram em dúvida a crença de que as redes sociais vieram para trazer o ideal libertário e a democratização. As redes sociais se tornaram palco para uma verdadeira guerra de informações em períodos eleitorais. Como as redes sociais são ambientes em que as pessoas influenciam e são influenciadas, há muito espaço nessas plataformas para que o marketing político possa atuar de forma abusiva. Em particular, nos EUA, as estratégias de marketing político abusaram de propagandas impulsionadas no Facebook tornaram o debate sobre as eleições americanas um verdadeiro caos. A rápida difusão e ampla propagação de informação são propriedades de redes sociais que podem ser abusadas para fins de propaganda não solicitada, interrupção de comunicação legítima ou mesmo a realização de campanhas de manipulação de opinião através dessas plataformas. Redes sociais tem sido um ambiente propício para o espalhamento de boatos ou calúnias e muito pouco se sabe sobre a credibilidade da informação que se espalha nesses sistemas. Nesse contexto, esse projeto apresenta uma proposta para mitigar esse grave problema buscando trazer transparência para as campanhas políticas realizadas nas redes sociais.
Integrantes: Fabrício Benevenuto de Souza (coordenador), Julio Reis, Filipe Ribeiro, Philipe Melo, Marcio Silva.
2017 a AtualDinâmica da Informação em Redes Sociais Complexas
Para estudar os diversos fenômenos relacionados à dinâmica da informação difundida nas redes sociais e explorar essas oportunidades de pesquisa e inovação, estamos propondo um projeto que visa desenvolver modelos, algoritmos e novas tecnologias que permitam aumentar a integração e comunicação desses sistemas com a sociedade, tornando mais efetiva e mais segura a distribuição de informação, e mais eficazes e eficientes os seus serviços, de forma a proporcionar um vetor de mudanças sociais e econômicas não só no País, mas no mundo.
Integrantes: Fabrício Benevenuto de Souza (coordenador).
2015 a AtualMasweb - Modelos, Algoritmos E Sistemas Para Web
O objetivo do projeto é desenvolver modelos, algoritmos e novas tecnologias que permitam aumentar a integração da Web com a sociedade, tornando mais efetiva e mais segura a distribuição de informação, e mais eficazes e eficientes os seus serviços, de forma a proporcionar um vetor de mudanças sociais e econômicas no País. As atividades do projeto compreendem atividades relacionadas à pesquisa, à formação de recursos humanos e à transferência de conhecimento para a sociedade e para o setor empresarial.
Integrantes: Nívio Ziviani (coordenador), Fabrício Benevenuto de Souza, Wagner Meira Júnior, Dorgival Guedes, Adriano Pereira, Virgílio Almeida, Jussara Almeida, Marcos Gonçalves, Gisele Pappa, Adriano Veloso, Raquel O. Prates, Alberto Frade Laender, Ana Paula Couto, Mirella Moro, Clodoveu Augusto Davis jr., Arnaldo A. Araújo, Renato Ferreira, Fernando M. Q. Pereira, Raquel Melo-Minardi, Berthier Ribeiro-Neto, Ítalo Fernando Scota Cunha, Loic P. G. Cerf, Olga Goussevskaia, Rodrygo Santos.

Projetos de desenvolvimento em andamento

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Últimas publicações

Artigos em periódicos

Can WhatsApp benefit from debunked fact-checked stories to reduce misinformation?
2020. The Harvard Kennedy School Misinformation Review.
Tackling misinformation: What researchers could do with social media data
2020. The Harvard Kennedy School Misinformation Review.
Neutrality may matter: sentiment analysis in reviews of Airbnb, Booking, and Couchsurfing in Brazil and USA
2020. SOCIAL NETWORK ANALYSIS AND MINING.
A Comparative Study of Machine Translation for Multilingual Sentence-level Sentiment Analysis
2019. INFORMATION SCIENCES.
10SENT: A stable sentiment analysis method based on the combination of off-the-shelf approaches
2019. Journal of the Association for Information Science and Technology.
Multimodal approach for tension levels estimation in news videos
2019. MULTIMEDIA TOOLS AND APPLICATIONS.
Urban Computing Leveraging Location-Based Social Network Data
2019. ACM COMPUTING SURVEYS.
Supervised learning for fake news detection
2019. IEEE Intelligent Systems.
Characterizing usage of explicit hate expressions in social media
2018. New Review of Hypermedia and Multimedia.
Potential for Discrimination in Online Targeted Advertising
2018. JOURNAL OF MACHINE LEARNING RESEARCH (ONLINE).
An evaluation of sentiment analysis for mobile devices
2017. SOCIAL NETWORK ANALYSIS AND MINING.

Trabalhos completos em congressos

COVID-19 Ads as Political Weapon.
2021. ACM SIGAPP Symposium on Applied Computing (SAC 2021).
Using Facebook Data to Measure Cultural Distance between Countries: the Case of Brazilian Cuisine
2020. The Web Conference (WWW).
Understanding Targeted Video-Ads in Children's Content
2020. ACM Conference on Hypertext and Social Media (HT).
Anonymity Effects: A Large-Scale Dataset from an Anonymous Social Media Platform
2020. ACM Conference on Hypertext and Social Media (HT).
How Biased is the Population of Facebook Users? Comparing the Demographics of Facebook Users and Census Data to Generate Correction Factors
2020. ACM Web Science Conference (WebSci).
A Dataset of Fact-Checked Images Shared on WhatsApp During the Brazilian and Indian Elections
2020. AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM).
Analyzing the Use of Audio Messages in WhatsApp Groups
2020. The Web Conference (WWW).
Facebook Ads Monitor: An Independent Auditing System for Political Ads on Facebook
2020. The Web Conference (WWW?20),.
Demystifying the Messaging Platforms' Ecosystem Through the Lens of Twitter
2020. ACM Internet Measurement Conference (IMC).
Characterizing (Un)moderated Textual Data in Social Systems
2020. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2020).
Characterizing Toxicity on Facebook Comments in Brazil
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Identifying and Characterizing Alternative News Media on Facebook
2020. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2020).
Mining Portuguese Comparative Sentences in Online Reviews
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Can WhatsApp Counter Misinformation by Limiting Message Forwarding?
2019. International Conference on Complex Networks and their Applications.
O Paradoxo da Viralização de Informação Criptografada no WhatsApp
2019. Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos (SBRC)..
Analisando o Uso de uma Grande Rede de Streaming de Vídeos na Divulgação de Conteúdo Político
2019. Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos (SBRC)..
Leveraging the Facebook Ads Platform for Election Polling
2019. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web.
Analyzing Textual (Mis)Information Shared in WhatsApp Groups
2019. ACM Conference on Web Science.
Explainable Machine Learning for Fake News Detection
2019. ACM Conference on Web Science.
WhatsApp Monitor: A Fact-Checking System for WhatsApp
2019. Int'l AAAI Conference on Weblogs and Social Media.
(Mis)Information Dissemination in WhatsApp: Gathering, Analyzing and Countermeasures
2019. The Web Conference.
Measuring the Facebook Advertising Ecosystem
2019. Network and Distributed System Security Symposium (NDSS).
On Microtargeting Socially Divisive Ads: A Case Study of Russia-Linked Ad Campaigns on Facebook
2019. Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAT*'19).
Inside the Right-Leaning Echo Chambers: Characterizing Gab, an Unmoderated Social System
2018. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2018).
Purple Feed: Identifying High Consensus News Posts on Social Media
2018. AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society (AIES).
Potential for Discrimination in Online Targeted Advertising.
2018. Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAT*).
Media Bias Monitor: Quantifying Biases of Social Media News Outlets at Large-Scale
2018. AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM?18).
Detecção de Posicionamento em Tweets sobre Política no Contexto Brasileiro
2018. Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining (BraSNAM).
Neutral or Negative? Sentiment Evaluation in Reviews of Hosting Services
2018. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web.
On Microtargeting Socially Divisive Ads: A Case Study of Russia-Linked Ad Campaigns on Facebook
2018. Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAT*'19).
Linguistic Diversities of Demographic Groups in Twitter
2017. ACM Conference on Hypertext and Social Media.
Who Makes Trends? Understanding Demographic Biases in Crowdsourced Recommendations
2017. AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM).
Using Facebook Ads Audiences for Global Lifestyle Disease Surveillance: Promises and Limitations
2017. ACM Conference on Web Science (WebSci).
The Emergence of Crowdsourcing among Pokémon Go Players
2017. Workshop on Narrative and Hypertext.
Demographics of News Sharing in Twitter
2017. ACM Conference on Hypertext and Social Media.
A Measurement Study of Hate Speech in Social Media
2017. ACM Conference on Hypertext and Social Media.
Building the Brazilian Academic Genealogy Tree
2017. International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (TPDL).
Characterizing Internet Radio Stations at Scale
2017. IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence (WI).
White, Man, and Highly Followed: Gender and Race Inequalities in Twitter
2017. IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence (WI).
Understanding and Combating Link Farming in the Twitter Social Network
2012. International World Wide Web Conference.
Finding Trendsetters in Information Networks
2012. ACM SIGKDD Conference on Knowledge Discovery and Data Mining (KDD?12).
Cognos: Crowdsourcing Search for Topic Experts in Microblogs
2012. Annual Int?l SIGIR Conference (SIGIR?12).
Measuring User Influence in Twitter: The Million Follower Fallacy
2010. International AAAI Conference on Weblogs and Social Media.
Detecting Spammers and Content Promoters in Online Video Social Networks
2009. SIGIR.

Resumos expandidos em congressos


Resumos em congressos

Analyzing YouTube Videos Shared on WhatsApp in the Early COVID-19 Crisis
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Analyzing the Use of COVID-19 Ads on Facebook
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Socialbots' First Words: Can Automatic Chatting Improve Influence in Twitter?
2018. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2018).
A System for Monitoring Public Political Groups in WhatsApp
2018. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web.
iFeel 2.0: A Multilingual Benchmarking System for Sentence-Level Sentiment Analysis
2016. Int'l AAAI Conference on Weblogs and Social (ICWSM).

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Orientações em andamento

Mestrado

Rui Wolff Júnior. Desinformação no YouTube. Início: 2020. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Cora Silberschneider. Um framework para o estudo de Ódio e Desinformação nas Redes Sociais. Início: 2020. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Manoel da Rocha Miranda Júnior. Caracterizando e Identificando Desinformação no Telegram. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Emanuelle Azevedo Martins. Detecção Automática de Notícias Falsas no contexto da Saúde. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Érica Verônica Constantino Pereira. Detecção de Desinformação em Vídeos. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Jackson Smith Moises Matias. Diferenciação de Preços no Contexto Brasileiro. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)

Doutorado

Philipe de Freitas Melo. Desinformação e Ódio em Redes Sociais Online. Início: 2017. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Marcio Silva. Privacidade em Redes Sociais Online. Início: 2016. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)

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Acesso rápido

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