Fabrício Benevenuto de Souza

Bolsa de Produtividade CNPq: 2
Áreas de Pesquisa: Formação Acadêmica:
Doutor, UFMG, Brasil, 2010
Ramal: 7598
fabricio@dcc.ufmg.br


Informações resumidas do Currículo Lattes
Currículo Lattes atualizado em 25/07/2022ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6875-6259Nome em citações bibliográficas: BENEVENUTO, F.;Benevenuto, Fabrício;BENEVENUTO, FABRICIO
Projetos de pesquisa em andamento
2022 a Atual | Eleições Sem Fake: Abordagens Tecnológicas para Conter Desinformação em Mídias Sociais Esse projeto apresenta uma proposta para mitigar esse grave problema buscando trazer transparência para as campanhas políticas realizadas nas redes sociais online. A ideia é explorar soluções tecnológicas capazes de expor dados das campanhas de desinformação dentro das redes sociais, de forma a permitir a atuação de jornalistas, checadores de fatos, legisladores e consultores jurídicos ou mesmo permitindo atuações do poder público, se constatadas irregularidades por nossas abordagens, a partir da transparência. O projeto visa dar continuidade a uma iniciativa que atuou nas eleições de 2018, o projeto Eleições sem Fake (http://www.eleicoes-sem-fake.dcc.ufmg.br/). Integrantes: Fabrício Benevenuto de Souza (coordenador). |
2022 a Atual | Uma Abordagem Computacional para Mitigar Desinformação e Ódio nas Plataformas Digitais Integrantes: Fabrício Benevenuto de Souza (coordenador), Adriano Veloso, Julio Reis, VAZ DE MELO, PEDRO O.S., Leandro Balby. |
2017 a Atual | Dinâmica da Informação em Redes Sociais Complexas Para estudar os diversos fenômenos relacionados à dinâmica da informação difundida nas redes sociais e explorar essas oportunidades de pesquisa e inovação, estamos propondo um projeto que visa desenvolver modelos, algoritmos e novas tecnologias que permitam aumentar a integração e comunicação desses sistemas com a sociedade, tornando mais efetiva e mais segura a distribuição de informação, e mais eficazes e eficientes os seus serviços, de forma a proporcionar um vetor de mudanças sociais e econômicas não só no País, mas no mundo. Integrantes: Fabrício Benevenuto de Souza (coordenador). |
Projetos de desenvolvimento em andamento
Últimas publicações
Artigos em periódicos
The interplay of migration and cultural similarity between countries: Evidence from Facebook data on food and drink interests2022. PLoS One.
Characterizing political bias and comments associated with news on Brazilian Facebook
2021. SOCIAL NETWORK ANALYSIS AND MINING.
Neutrality may matter: sentiment analysis in reviews of Airbnb, Booking, and Couchsurfing in Brazil and USA
2020. SOCIAL NETWORK ANALYSIS AND MINING.
Tackling misinformation: What researchers could do with social media data
2020. The Harvard Kennedy School Misinformation Review.
Can WhatsApp benefit from debunked fact-checked stories to reduce misinformation?
2020. The Harvard Kennedy School Misinformation Review.
Can WhatsApp benefit from debunked fact-checked stories to reduce misinformation?
2020. Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review.
Supervised learning for fake news detection
2019. IEEE Intelligent Systems.
Urban Computing Leveraging Location-Based Social Network Data
2019. ACM COMPUTING SURVEYS.
Multimodal approach for tension levels estimation in news videos
2019. MULTIMEDIA TOOLS AND APPLICATIONS.
10SENT: A stable sentiment analysis method based on the combination of off-the-shelf approaches
2019. Journal of the Association for Information Science and Technology.
A Comparative Study of Machine Translation for Multilingual Sentence-level Sentiment Analysis
2019. INFORMATION SCIENCES.
Characterizing usage of explicit hate expressions in social media
2018. New Review of Hypermedia and Multimedia.
Potential for Discrimination in Online Targeted Advertising
2018. JOURNAL OF MACHINE LEARNING RESEARCH (ONLINE).
Trabalhos completos em congressos
Rhetorical Structure Approach for Online Deception Detection: A Survey2022. 13th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference.
HateBR: Large Expert Annotated Corpus of Brazilian Instagram Comments for Abusive Language Detection
2022. Proceedings of the 13th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC'22).
Can Online Attention Signals Help Fact-Checkers to Fact-Check?
2022. Proceedings of the 3rd MEDIATE Workshop.
Characterizing Sponsored Content in Facebook and Instagram
2022. ACM Conference on Hypertext and Social Media.
COVID-19 Ads as Political Weapon.
2021. ACM SIGAPP Symposium on Applied Computing (SAC 2021).
Towards Automatic Fake News Detection in Digital Platforms: Properties, Limitations, and Applications
2021. Concurso de Teses e Dissertações da SBC.
Contextual-Lexicon Approach for Abusive Language Detection
2021. Recent Advances in Natural Language Processing (RANLP).
Toward Discourse-Aware Models for Multilingual Fake News Detection
2021. Student Workshop - Recent Advances in Natural Language Processing (RANLP).
Characterizing Reactions and Comments Associated with News on Facebook
2021. Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação.
Supervised Learning for Misinformation Detection in WhatsApp
2021. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Towards Understanding the Use of Telegram by Political Groups in Brazil
2021. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Understanding Targeted Video-Ads in Children's Content
2020. ACM Conference on Hypertext and Social Media (HT).
Anonymity Effects: A Large-Scale Dataset from an Anonymous Social Media Platform
2020. ACM Conference on Hypertext and Social Media (HT).
How Biased is the Population of Facebook Users? Comparing the Demographics of Facebook Users and Census Data to Generate Correction Factors
2020. ACM Web Science Conference (WebSci).
A Dataset of Fact-Checked Images Shared on WhatsApp During the Brazilian and Indian Elections
2020. AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM).
Facebook Ads Monitor: An Independent Auditing System for Political Ads on Facebook
2020. The Web Conference (WWW?20),.
Analyzing the Use of Audio Messages in WhatsApp Groups
2020. The Web Conference (WWW).
Using Facebook Data to Measure Cultural Distance between Countries: the Case of Brazilian Cuisine
2020. The Web Conference (WWW).
Demystifying the Messaging Platforms' Ecosystem Through the Lens of Twitter
2020. ACM Internet Measurement Conference (IMC).
Mining Portuguese Comparative Sentences in Online Reviews
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Characterizing (Un)moderated Textual Data in Social Systems
2020. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2020).
Identifying and Characterizing Alternative News Media on Facebook
2020. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2020).
Characterizing Toxicity on Facebook Comments in Brazil
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
On Microtargeting Socially Divisive Ads: A Case Study of Russia-Linked Ad Campaigns on Facebook
2019. Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAT*'19).
Measuring the Facebook Advertising Ecosystem
2019. Network and Distributed System Security Symposium (NDSS).
(Mis)Information Dissemination in WhatsApp: Gathering, Analyzing and Countermeasures
2019. The Web Conference.
WhatsApp Monitor: A Fact-Checking System for WhatsApp
2019. Int'l AAAI Conference on Weblogs and Social Media.
Explainable Machine Learning for Fake News Detection
2019. ACM Conference on Web Science.
Analyzing Textual (Mis)Information Shared in WhatsApp Groups
2019. ACM Conference on Web Science.
Leveraging the Facebook Ads Platform for Election Polling
2019. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web.
Can WhatsApp Counter Misinformation by Limiting Message Forwarding?
2019. International Conference on Complex Networks and their Applications.
O Paradoxo da Viralização de Informação Criptografada no WhatsApp
2019. Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos (SBRC)..
Analisando o Uso de uma Grande Rede de Streaming de Vídeos na Divulgação de Conteúdo Político
2019. Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos (SBRC)..
Purple Feed: Identifying High Consensus News Posts on Social Media
2018. AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society (AIES).
Potential for Discrimination in Online Targeted Advertising.
2018. Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAT*).
Media Bias Monitor: Quantifying Biases of Social Media News Outlets at Large-Scale
2018. AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM?18).
Inside the Right-Leaning Echo Chambers: Characterizing Gab, an Unmoderated Social System
2018. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2018).
Detecção de Posicionamento em Tweets sobre Política no Contexto Brasileiro
2018. Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining (BraSNAM).
Neutral or Negative? Sentiment Evaluation in Reviews of Hosting Services
2018. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web.
On Microtargeting Socially Divisive Ads: A Case Study of Russia-Linked Ad Campaigns on Facebook
2018. Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAT*'19).

2012. International World Wide Web Conference.

2012. Annual Int?l SIGIR Conference (SIGIR?12).

2012. ACM SIGKDD Conference on Knowledge Discovery and Data Mining (KDD?12).

2010. International AAAI Conference on Weblogs and Social Media.

2009. SIGIR.
Resumos expandidos em congressos
Rumo à Detecção Automática de Notícias Falsas em Plataformas Digitais: Propriedades, Limitações e Aplicações2021. Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação.
A Nudez como Estereótipo de Beleza através das Lentes do Instagram
2021. Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining.
Propaganda Eleitoral Antecipada: Uma Análise de Postagens em Mídias Sociais
2021. Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining.
Resumos em congressos
Analyzing the Use of COVID-19 Ads on Facebook2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Analyzing YouTube Videos Shared on WhatsApp in the Early COVID-19 Crisis
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Socialbots' First Words: Can Automatic Chatting Improve Influence in Twitter?
2018. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2018).
A System for Monitoring Public Political Groups in WhatsApp
2018. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web.
Fusing Audio, Textual and Visual Features for Sentiment Analysis of News Videos
2016. AAAI Conference on Weblogs and Social (ICWSM).
Veja todas as publicações no Currículo Lattes
Orientações em andamento
Mestrado
Hérico Gonçalves Valiati. Diferenciação de Preços no Contexto Brasileiro. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)Teógenes Antônio Luz Carvalho de Moura. Polarização e Uso Político do TikTok. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Rui Wolff Júnior. Caracterizando Radicalismo e Desinformação no YouTube. Início: 2020. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Cora Silberschneider. Um framework para o estudo de Ódio e Desinformação nas Redes Sociais. Início: 2020. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Manoel da Rocha Miranda Júnior. Caracterizando e Identificando Desinformação no Telegram. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Emanuelle Azevedo Martins. Detecção Automática de Notícias Falsas no contexto da Saúde. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Érica Verônica Constantino Pereira. Detecção de Desinformação em Vídeos. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Doutorado
Samuel da Silva Guimarães. Detecção Automática de Ódio em Plataformas Digitais. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)Daniel Pimentel Kansaon. Detecção Automática de Desinformação Plataformas Digitais. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Francielle Vargas. Toward Discourse-Aware Models for Multilingual Fake News Detection.. Início: 2021. Universidade de São Paulo (Co orientador)
Bruno Cerqueira Hott. Divisibilidade e Polarização em Mídias Sociais. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Co orientador)
Philipe de Freitas Melo. Ativismo e Desinformação no WhatsApp: Medições, Análises e Contramedidas. Início: 2017. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Marcio Silva. Um Sistema Independente para Auditar Propagandas Políticas em Plataformas Digitais. Início: 2016. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Veja todas as orientações no Currículo Lattes